Umbrella revolution

Det har gått ganska länge sedan mitt senaste inlägg, för det har varit en ganska hektisk tid här på Li Po Chun och i Hong Kong. IB deadlines så som Extended Essay, Theory of Knowledge och Internal Assessments har hållit alla andraåringar mycket upptagna när det gäller skolan, och protesterna i Hong Kong har involverat eleverna mycket i vad som pågår även utanför skolan. Jag besökte Central en dag under protesterna för att se hur det såg ut, och jag har aldrig sett en sådan organiserad protest. Under nätterna kunde det vara våldsamt, men trots detta var det inga butiker som blev plundrade, inga bilar eller andra fordon som blev förstörda, och allt skräp återvanns. Detta visar hur säker Hong Kong är som stad.
 
Under protesten var South China Morning Post överbelastat.
 
 
Alla gator var avstängda för trafik, vilket var väldigt konstigt att se i en stad som Hong Kong.
 
 
 
Det var dock mycket folk på gatorna i Central
 
 
Detta var skolans kampanj mot våldet under demonstrationerna
 
Nu har dock protesterna lugnat ned sig, och bussarna och tågen går nu ända fram till Central. Jag åker numera till Central minst en gång i veckan för att gå på möten för 24 Hour Race - som snart går av stapeln! - i och med att jag är Team Leader, och jag blev även erbjuden att bli ambassadör för Running To Stop the Traffik (RTST) av organisationens CEO. Jag accepterade detta erbjudande, vilket innebär att jag går på ännu fler möten med de andra ambassadörerna och diskuterar hur vi kan utveckla RTST, locka fler donatorer och bestämma vilka organisationer pengarna ska gå till. I år går pengarna till organisationer (främst i Nepal) som arbetar mot barnhems-trafficking, så vi ambassadörer ska även åka till Nepal för att besöka barn som blivit rädadde ur dessa barnhem, och kanske göra en film om det.
 
Den här väckan som gått har det inte varit några ettor på campus, för de har varit i Kina, medan vi andraåringar är kvar på skolan och pluggar. Men jag åkte också till Kina en helg! Jag besökte min kompis Jae Yoon i Shenzen med min kompis Yousra. Jae Yoon och hennes familj är egentligen från Korea, så vi åkte till Kina, men upplevde koreansk kultur. Jae Yoon visade oss runt i Shenzen, vi kollade på en show om Kinas kultur, vi åt koreansk BBQ och Jae Yoons föräldrar tog med oss till ett äkta kinesiskt massage-ställe. När vi skulle åka hem ville Yousra och jag visa vår tacksamhet, och vi var på väg att köpa blommor till hennes föräldrar. Men då inflikade Jae Yoon och sa att vi skulle köpa toalettpapper istället. Yousra och jag skrattade, men Jae Yoon var seriös. Tydligen är detta en koreansk tradition - toalettpapper betyder tur och att man lever längre. Så, Yousra och jag köpte toalettpapper och gav till hennes föräldrar (vi hade dock köpt choklad också för säkerhets skull), och de blev jätteglada! Hela Kinaresan var en rolig kulturchock av kinesisk och koreansk kultur, så att komma tillbaka till skolan på måndagen var lite sorgligt. Dock var resten av veckan också rolig då vi alla hade tid att hinna ikapp med vårt skolarbete.
 
 
 
 
 
 
De hade till och med levande hästar under showen
 
 
 
Allmänt | |
Upp