Livet

Nu börjar skolåret lida mot sitt slut... Även om det är ungefär 10 veckor kvar till hemfärd börjar förberedelserna för att bli andraåringar nu - och tiden på LPC går alltid snabbt. Vi har börjat diskutera examensarbeten, vi förbereder oss för våra final exams, andraåringarna pratar ivrigt - men ändå ledsamt - om studenten och vi förstaåringar börjar få reda på våra "firsties".

I allmänhet har andra terminen varit bättre än första terminen för mig. Jag känner mig mer tillfreds med livet i Hong Kong nu. Jag vet vart jag hör hemma, jag har lärt känna nya människor och de jag redan var kompis med har jag lärt känna bättre, jag vet hur skolan fungerar, jag känner mig mer säker i min engelska, känner till Hong Kongs gator mer och har fasta rutiner. Första terminen var såklart också fantastisk, men den var mer överväldigande och hektisk och jag hade mer hemlängtan första terminen på grund av att den terminen inte var lika stadgad. 

Att vi ska bli andraåringar börjar sakta men säkert gå upp för mig. Att våra andraåringar kommer att ge sig av till universitet världen över är väldigt ledsamt, samtidigt som jag såklart är glad för deras skull. Jag kommer att sakna dem till tusen. Men samtidigt är det spännande att bli andraåring - speciellt när förstaåringarna kommer! Nu förstår jag varför alla andraåringar var så sjukt exalterade när vi förstaåringar för första gången anlände till campus. Jag skulle till en början inte få en förstaåring, men planerna ändrades och den svenska nationalkommittén bestämde sig för att skicka en stipendiat till Hong Kong också! Varje dag när någon får reda på att de kommer att få en ”firstie” hoppar de av glädje och alla blir genast jätteintresserade och undrar och frågar om personen. Det påminner om känslorna som hela tiden är närvarande på skolan - närhet, omtanke och kärlek. När man bor tillsammans och ser varandra 24/7 kommer man väldigt nära varandra. Även om det ibland blir lite jobbigt för att man behöver sina privata stunder också, så är det något som får alla att vara ärliga om sig själva och mot varandra och någonting som binder oss samman. Dessutom, när man känner att man behöver en stund för sig själv kan man bara ge sig ut i Hong Kong en stund.

 
 
En "gammal" bild från i julas när vi bestämde oss för att laga middag tillsammans en fredagskväll :)
Allmänt | |
Upp