Dim Sum

I fredags åt vi Dim Sum lunch med skolan. Dim Sum är kinesiska smårätter som ett sällskap beställer in och delar på. Rätterna ställs på en snurrande bricka i mitten av bordet så att alla kan ta del av allt. Jag fick reda på att om man kommer själv till en Dim Sum resturang så kommer mest troligt någon komma och sitta med dig. Delvis för att man inte kan äta allt själv, men också för att det tillhör kulturen.

 

Här visar Hong Kong-borna hur man rengör skålar och tallrikar med hett vatten eller te innan man börjar äta. Det är en del av traditionen.

Rachel och Michelle (mina roomies) från Hong Kong förklarar för alla vad de olika rätterna är för någonting. Ska man äta Dim Sum fick vi lära oss att man måste gå med en "local" som kan kantonesiska, annars har man ingen aning om vad som står på menyn. Det är nämligen ingen Dim Sum-resturang som har menyer på engelska.

Många av rätterna var goda, men det fanns också de som var mindre goda - så som kycklingfötterna nedan som vi ettor utmanades till att äta. Inget att rekommendera.

Bildbevis på att jag provade

Efter kycklingfoten ser jag dock inte lika road ut...

I Dim Sum blandas alla rätter i ett. Det kom en söt kaka och gelékuber mitt i "varmrätten", vilket var en kul upplevelse, men i och med att man åt så lite av så många rätter samt blandade mat med efterrätt blev det lite mycket efter ett tag.

Mätt.
Allmänt | |
Upp