United World Colleges

Jag har fått möjligheten att plugga två år i Hong Kong tack vare denna fantastiska organisation. United World Colleges, UWC, är en icke vinstdrivande organisation som vill åstadkomma fred, jämlikhet och internationell förståelse genom att sammanföra ungdomar från hela världen på deras tolv skolor världen över. I grunden för utbildningen ligger dessa ideal och eleverna utbildas för att engagera sig för dem. 
 
UWC representeras av nationalkommittéer världen över som delar ut stipendier till sökande på basis av personliga meriter - din etniska, sociala eller ekonomiska situation spelar alltså ingen roll - och engagemang för organisationens ideal. Hur många stipendier som delas ut varierar från år till år, delvis beroende på nationalkommittéens ekonomi. UWC i Sverige delade i år ut nio stipendier, varav åtta till RCN i Norge och en till LPC i Hong Kong.
 
Man läser till en International Baccalaureate (IB) på alla UWC-skolor. IB innebär att utbildningen är på engelska och att man kan söka till universitet världen över när studierna är avklarade utan att behöva komplettera sin utbildning. I och med att man läser IB motsvarar de två åren på UWC de två sista åren på svenskt gymnasium.
 
Här är alla UWC's skolor, och om du vill läsa mer om dem kan du klicka på den här länken: http://uwc.org/uwc_education/our_schools_and_colleges/default.aspx
 
 
 
 
Det här är bilder från skolan i Hong Kong, Li Po Chun. Det är där jag kommer att spendera mina två sista gymnasieår. Jag kommer att ta vara på varje minut av den möjlighet jag har fått.
 
Om du har frågor om UWC eller hur man söker stipendiet är det bara att höra av sig!
 
 
 
 
 
Om United World Colleges | |
#1 - - Klara:

Hej Harriet!

Jag heter Klara och går i ettan på ett vanligt tråkigt svenskt gymnasium. Jag ska söka UWC nu till läsåren 2014-2016 och undrar lite kring vad de tycker är viktigast om en, vad är det som prioriteras i ansökan?

Men sedan också... Du kanske inte har hunnit bilda dig en uppfattning än, men är det svårt att ha alla lektioner på engelska om man har gått i svensk skola hela sitt liv? Jag är bra på engelska och lär mig språk fort, men tror du att det kommer att bli ett långvarigt problem med ord i de olika ämnena?

Jag hoppas att du får det jättekul i Hong Kong! Jag förstår verkligen om du inte hinner svara såhär i början, men skulle verkligen bli jätteglad om du kunde ta dig tiden!

Vänliga hälsningar!
Klara

Svar: Hej Klara! Det är jättekul att du hör av dig!
UWC handlar mycket om engagemang, så om du är engagerad i en organisation eller liknande - skriv om det :) Jag var dock inte engagerad i en organisation när jag sökte, men jag var väldigt mån om UWC's ideal och slagord och ville utveckla mitt engagemang inom dem. Jag vill dock inte ge för mycket riktlinjer, för då är jag rädd att det präglar din ansökan och att jag får dig att skriva om någonting du inte vill. Var ärlig i ansökan och skriv om det du brinner för - det är då det blir som bäst enligt mig. För övrigt tror jag att kommittén går mycket på intervjuerna, för det är då de får reda på hur du är som person :)

Du ska INTE vara orolig över språket! Det ska absolut INTE hindra dig från att söka! Jag har alltid gått i en svensk skola och de senare åren av min svenska utbildning lärde jag mig inte så mycket. Mitt språk var inte helt flytande och grammatiken behövde slipas på, så jag var också orolig. Det är många här som är väldigt duktiga på engelska, och jag kände mig lite osäker i början, men efter att man har pratat ett tag flyter det på! Jag lär mig nya ord varje dag och mitt språk blir mer och mer flytande. Lektionerna var lite jobbiga i början, men bara nu när jag är inne i andra skolveckan går det mycket bättre! Det tar längre tid i början med studierna i och med att jag inte är van än, men alla andraåringar jag pratat med säger att det snart inte ska vara några problem längre. Lärarna har överseende med att de som inte är "native speakers" kan ha grammatiska fel eller felkonstruerade meningar så här i början av läsåret. Dessutom finns det "english tutors" som man kan träffa på eftermiddagarna som hjälper en med att läsa igenom uppsatser med mera.

Det ämne jag tycker är jobbigast på engelska är matten, för det är termer där som är helt annorlunda från svenskan. Men jag får använda en ordbok för mattetermer under lektioner och prov, så det är inget problem där heller.

Om du har fler frågor är det bara att fråga på! Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Det kan dock ta några dagar innan jag svarar, men jag gör mitt bästa!
Harriet Rosin Kjerstadius

Upp