De första dagarna på Li Po Chun UWC

De första dagarna har varit hektiska. Jag anlände och kom till campus lördag kväll vid 18:00. Vi gick då direkt för att äta och sedan åkte vi till "Honeymoon Desert" för att äta efterrätt - deras specialitet är efterrätter innehållande mango. På vägen dit gick vi förbi "sea food restaurants" som serverade fiskar från sina akvarium.  Vissa fiskar var sjukt stora och krävde akvarium som gick från golv till tak inne eller utanför restaurangen.
 
På söndag förmiddag åkte Rachel (min rumskompis från Hong Kong) och jag till Ma On Shan (馬𩣑山) för att handla nödvändigheter (som tvättmedel och liknande) och jag fick då reda på att vi svenskar är väldigt noga med vilket tvättmedel vi använder. Vi har tvättmedel för vita kläder, mörka kläder och ljust färgade kläder - här i Hong Kong har de bara ett sorts tvättmedel för alla färger. Rachel förklarade detta fenomen så här: "people in Hong Kong don't have time to think about what washing powder they're using. Hong Kong is a busy and fast city. People in Hong Kong travels fast, eat fast and work fast". 
 
Vi drack även "Bubble Tea" som är väldigt populärt här. Jag trodde först att det var kolsyrat te, men det är te med mjölk och gelékulor i botten. Man kan så klart välja olika smaker, men vi tog en som var ganska naturell. Gelékulorna smakade ingenting, de hade bara en mysko konsistens. Jag tycker att "Bubble Tea" var gott, men man kan bara ta några klunkar, för det är väldigt sött och mättande. 
 
Sedan fick jag söndag eftermiddag på mig att packa upp och på måndagen drog orientation week igång! Det var en welcoming show för oss ettor som eleverna från Hong Kong ordnat där de uppträdde med olika nummer som berättade om deras kultur. För övrigt var de två första dagarna bara information, förutom på kvällarna när det var aktiviteter som 'games night' och liknande.
 
Lion Dance 
 
 Lion Dance
 
 Dragon Dance
 
 
 Games Night
 
Men vi hade även några luckor i schemat de två första dagarna då vi bara umgicks och lärde känna varandra. Under en tvåtimmars lucka på tisdagen åkte jag med 'the Nordic group' till Ma On Shan (馬𩣑山) igen för att handla ytterligare några saker och för att äta sushi som kommer på rullande band! Så coolt! Det är kul att kunna prata sitt modersmål med någon här på skolan.
 
Under onsdagen skulle vi egentligen ha Pool Games i poolen på skolan, men det blev tyvärr inställt på grund av regn. Vi kunde i alla fall åka på utflykt till "The Peak"!
 
Utsikten från "the Peak" på kvällen!
 
Den mer natursköna sidan av "the Peak".
 
På torsdagen skulle vi egentligen campa, men det blev inställt det också på grund av regn... Dock genomförde vi aktiviteterna på skolan istället - "the camp at campus"!
 
Jag och Pyone (Nya Zeeland) efter "the camp at campus"...
 
Även om det bara har gått sex dagar känns det som att jag har lärt känna några riktigt bra och här Li Po Chun UWC kan man prata med alla, oavsett om de går i ettan eller tvåan - alla är som vänner, som en familj.
 
Jag bor i Block 1, och detta skrev andraåringarna till oss i vårt "common room" - "First years are cute! STOP BEING CUTE? (Don't)".
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp