Fortnight, ettor och o-week

Det har nu gått tre, nästan fyra, veckor sedan jag kom tillbaka till Hong Kong och Li Po Chun. Att komma tillbaka kändes ovanligt normalt, jag antar att LPC är mitt andra hem nu, och eleverna min andra familj. Tredje terminen började med en rivstart: fortnight. Fortnight kallas de två veckorna när endast vi andraåringar är på campus då vi diskuterar våra examensarbeten (Extended Essay), Internal Assessments och Written Tasks med lärarna och håller en Theroy of Knowledge presentation. Men även om vi hade mycket att göra så träffades vi andraåringar mycket mot slutet, och jag lärde känna personer som jag inte trodde att jag skulle bonda med mot slutet. Det är det som är så fantastiskt med UWC. Det händer saker hela tiden som för människor av olika personligheter samman, och man ökar sin förståelse för andra människor och ser mycket mer än utsidan.
 
Jag såg därför mycket fram emot ettornas ankomst. Jag, Brage (Norge), Siren (Norge) och Susanne (Grönland) åkte till flygplatsen för att möta Skandinavierna. Vi mötte dem med flaggor, vikingahjälmar och den norska nationalsången, vilket var mycket uppskattat av norrmännen. Direkt när de kom till campus startade oriontation week med en welcoming show. Men istället för att kolla på showen, som jag som etta gjorde förra året, var jag med i den och uppträdde med Lion Dance. O-week bestod av många föreläsningar, men också många aktiviteter så som att åka och campa i Sai Kung. Under campingen gick vi till en av Hong Kongs finaste stränder (som faktiskt hade rent vatten!) och umgicks och pratade med ettorna. Under o-week så har ettorna så fullt upp att man inte riktigt får tid att lära känna dem, så att åka med till campingen var ett bra sätt att bonda lite.
 
Helgen efter var det dags för ICE (international cultural evening) igen! Alla cultural groups hade olika sketcher om deras kuturer, så det var som en mix av alla cultural evenings som man upplever under sina två år på LPC. Efter ICE började dock allvaret... skolan. Dock hade vi endast en dag med lektioner innan Mid-Autumn Festival! Under Mid-Autumn Festival firar man månen, som jag skrev om förra året, så vi åkte till Soho i Central och åt middag och gick runt och utforskade Hong Kong - och jag träffade svenskar! Jag har träffat många svenskar i Hong Kond den senaste tiden, som till exempel när jag röstade för första gången på ambassaden i Hong Kong. Det var roligt att träffa andra svenskar, för det har jag inte gjort alls sedan jag kom hit förra året.
 
Det känns konstigt att säga "förra året". För tiden har gått så snabbt och vi andraåringar saknar våra andraåringar, så det känns som att vi fortfarande är ettor. Dock ser jag fram emot det andra året mycket. Jag är i år ledare för Students Against Slavery och 24 hour race, så det är mycket som kommer att hända och det finns många nya människor att lära känna och utbyta kulturer med.
Allmänt | |
Upp