Eyes open

Nu har det gått några veckor in på sommarlovet och det är först nu som jag faktiskt kan se mitt första år i Hong Kong med en klar blick. Fram till nu har den varit lite suddig och svår att sammanfatta. Jag tänkte därför nu ge just det, en sammanfattning av mitt år i Hong Kong.
 
Anledningen till att jag inte skrev något inlägg efter Easter Break och innan skolan slutade var för att vi hade våra final first year exams då. First year exams har olika inflytande i olika ämnen - ofta är ungefär 20 procent av ens betyg beroende av final first year exams. Dock är slutproven för IB (som jag gör i maj 2015) värt 80 procent av mitt betyg. Jag hade ett IB-prov i år, i och med att jag läste en självlärningskurs i svenska, så nästa år har jag endast fem ämnen. Det var intensivt pluggande och efter dessa examinationer trodde alla att vi inte skulle ha något att göra och bara kunna njuta av vår sista tid med våra andraåringar innan studenten, men all tid kunde inte gå till det. Vi skulle planera våra Extended Essays (våra examensarbeten), våra Internal Assessments (mindre examensarbeten i alla ämnen) och andra uppgifter inför lovet, vilket tog en del tid, men så här i efterhand är jag mycket glad att vi hade den tiden till att planera, för det underlättade mycket för sommaren.
 
Året avslutades med en Graduation Ceremony där andraåringarna fick sina UWC-diplomas och vissa förstaåringar spelade musik och hade andra uppträdanden. Jag och fem andra från Lion Dance valdes ut för att uppträda på Graduation Ceremony, vilket är en tradition sedan skolan startade. Vi fick koreografera vår egen dans, vilket inte var lätt när vi bara har tränat Lion Dance i ett år och endast har haft ett uppträdande innan, och vi tränade därför tills vi fick blåmärken, skavsår och extrem träningsvärk för att få till ett bra uppträdande. Allt var dock värt det när vi väl uppträdde. Nästan allt gick enligt planerna (det kan ju aldrig gå helt perfekt) och vi fick stående ovationer samt kommentarer från andraåringarna efteråt om att detta Lion Dance-uppträdandet varit det bästa som dem sett under deras tid på LPC. Dagarna efter Graduation Ceremony var det dags för alla att åka hem... Dagarna innan det första avresedatumet satt alla på vår court-yard på skolan och åt godis, pratade och skrev meddelanden i varandras year-books hela nätterna. När den 25:e maj anlände var det dock dags för alla att åka hem, och mina dagar var uppbokade av olika tider att ta farväl av mina vänner. Det var mycket gråt vid grinden till skolan, men samtidigt vet jag att de som jag saknar mest kommer jag att träffa igen. Dessutom så kommer det nya elever nästa år som jag är mycket exalteard över att träffa, som till exempel min förstaåring från Sverige (Eira) och mina norska förstaåringar.
 
Jag var själv mycket orolig innan min avresa till Hong Kong om hur allt skulle bli och hur jag skulle klara mig i skolan och utan min familj. Min andraåring innan jag kom till Hong Kong (Mai från Norge, i och med att jag var den första svenska eleven på åtta år) lugnade mig dock något, och jag försöker därför även lugna mina förstaåringar. Det finns ingenting att oroa sig för innan man kommer dit, alla måste få skaffa sig sin egen uppfattning. Min första termin, såhär när jag har varit hemma ett tag och reflekterat, var ganska jobbig. För det tar sin tid att hitta sin plats på skolan, hitta vänner (även om alla är väldigt vänliga), lära känna Hong Kong, lära känna UWC och lära sig hur IB fungerar samt att komma in i det akademiska på skolan, som var på en mycket hög nivå. Som sagt vill jag dock inte oroa mina förstaåringar genom att säga att den akademiska sidan av UWC är på en hög nivå, för som sagt måste alla få bilda sig sin egen uppfattning. Alla är bra på olika saker, och man kommer in i systemet efter ett tag. Jag har själv länge varit en person som jämför mig med andra när det kommer till det akademiska, men det har jag nu på UWC gett upp på, för det finns ingen anledning att göra det. Jag pluggar nu endast hårt för mig själv och jag har lärt mig att sätta rimliga mål som passar mig. Jag har tagit del av den viktiga lärdomen att man gör det man själv är kapabel till, och en persons bild av engagemang är kanske inte en annans.
 
Jag engagerar mig till exempel gärna i en sak i taget, för att kunna lägga all kraft och engagemang på den uppgiften eller projektet. Det som jag mest är engagerad i på och utanför skolan är Students Against Slavery, som jag nämnt tidigare på bloggen. En av de mest minnesvärda händelserna på skolan var helt klart Project Week när jag åkte till ett center för flickor som räddats ur trafficking. Jag har genom denna händelse och genom mitt engagemang inom Students Against Slavery valt att skriva mitt examensarbete om trafficking i Sverige, och tänker såklart fortsätta engagera mig inom Students Against Slavery och andra anti-trafficking organisationer. På UWC har jag bildat mig en uppfattning om vad som är viktigt för mig och om vad jag vill göra och studera när jag slutat skolan 2015. När man får prova på alla aktiviteter och får ta del av alla de upplevelser och event som UWC LPC erbjuder utvidgar man sina tankebanor, sin moral, sin självkänsla, sin medkänsla och man mognar något så otroligt mycket. Utan UWC hade jag inte varit den jag är idag, och jag är glad att jag genom mitt år utvecklats till den jag är nu och jag ser fram emot ännu ett år med nya utmaningar, vänner och upplevelser.
Föräldrar från hela världen kom för att se deras barn få sina UWC-diplomas
 
Nästan alla elever bar sina nationaldräkter
 
 
 
 
Robins, Brages, Jonathans, Angelos, mitt oh Jae-Yoons Lion Dance årliga uppträdande
Allmänt | |
Upp