Halvvägs

Nu är jag tillbaka på skolan. Även om jag längtade efter människorna här, så var det svårt att åka hemifrån. Imorgon börjar skolan, så då drar pluggandet igång igen. Jag insåg idag att jag har kommit halvvägs på mitt första år här i Hong Kong, vilket känns konstigt. Både för att det känns som att jag har varit här jättelänge, men ändå så kort. För tiden går så sjukt snabbt här. Tydligen ska den kommande terminen nu gå ännu snabbare än den förra, för vi har lov igen (Kinesiskt nyår) om fyra veckor och två veckor efter det är det project week då jag åker till Kambodja. Sedan efter ytterligare några veckor drar exams igång!
 
Så det kommer inte att ta lång tid innan jag skriver ett inlägg med rubriken "halvvägs" igen - och då menar jag halvvägs av hela min tid i Hong Kong... 
Allmänt | |
#1 - - Rebecka:

Hej!
Jag har sökt samma stipendie som du gjorde, fast för iår. Men jag tänkte fråga dig ifall du skulle kunna berätta lite mer om just Hong Kong, vad tycker du är fördelen med just den staden och Kina isig? Hur är lärarna och utbildningen?

Svar: Hej, vad kul! Hong Kong är en väldigt spännande stad! Hong Kong är väldigt internationellt i och med att Hon Kong har varit en brittisk koloni, så invånarna kommer från alla möjliga länder - och därför finns det många olika delar av Hong Kong där man kan uppleva olika kulturer. Jag gillar att Hong Kong är så litet, men ändå så stort när man ser till till folkmängden och de olika kulturerna - för staden kan förändras så mycket från kvarter till kvarter.
Kina och Hong Kong skiljer sig åt väldigt mycket. Hong Kong är till exempel inte censurerat på det sättet att man inte har Facebook eller twitter eller liknande. Jag var i Nanning i Kina, som ligger hyfsat nära Hong Kong - men ändå så väldigt annorlunda. Jag kan inte uttrycka mig så mycket om hur Kina är i och med att jag inte befunnit mig där så mycket, tyvärr… Men - jag vill resa runt mer i Kina, för jag tycker att landet är intressant eftersom landet håller så otroligt mycket historia.

Skolan är jättebra! Det är mer plugg än på min förra skola, men vi har bra lärare och jag märker nu när jag ser tillbaka på de månader jag varit här hur mycket jag har utvecklats även akademiskt sett! Den viktigaste delen av utbildningen tycker jag nästan är aktiviteterna - Quan Cai. Det är då man lär sig att ta mer ansvar, och man utvecklar nya förmågor och utvidgar sin kunskap.

Hör av dig om du har fler frågor - och lycka till!
Harriet Rosin Kjerstadius

#2 - - bella:

Hej! Jag had just sökt till UWC och är kallad till den första intervjun. Jag är lite nervös och undrar om dy har något tips på hur man kan tänka och så, om jag går vidare så vill jag åka till Pearson College i Kanada en perfekt skola för mig i mitt tycke, hur är Li Po Chun?

ha det bra :)

Svar: Hej! Jag var också väldigt nervös, för jag visste inte hur jag skulle förbereda mig för intervjuerna, i och med att jag inte visste vad som väntade mig. Jag gick på tre intervjuer under dagen, och sedan var det diskussioner och grupparbeten. Jag måste säga att den dagen, var en mycket lärorik dag - och faktiskt rolig också! Alla var snälla och de som intervjuade var vänliga och man fick ta sin tid att tänka innan man svarade på en fråga om man kände att man behövde det.

Jag hade ett måtto - djupa andetag, för det lugnar mig. Men alla har ju egna metoder för att lugna sig. Var dig själv!

Li Po Chun är fantastiskt! Vilket jag tror att alla UWC-skolor är, vart du än kommer - för de andra eleverna är intressanta, engagerade och extremt goda människor. Vi är alla här för att vi tror på UWC’s måtton - och alla jobbar för att uppfylla dessa! Åtta stipendiater åker alltid till Norge, och mitt år var det nio stipendiater, så jag blev väldigt överraskad när jag fick samtalet från nationalkommittén och fick berättat för mig att de hade en plats i Hong Kong som de ville erbjuda mig. Så till vilken skola man skickas till beror på vilka UWC-skolor som erbjuder platser för de svenska stipendiaterna :)

Lycka till!
Harriet Rosin Kjerstadius

Upp