Mid Term Break, torsdag

Jag bestämde mig för att verkligen ta vara lovet och utforska Hong Kong så mycket jag kunde, så jag hade ett späckat schema! På torsdag eftermiddag var mitt första stopp Sik Sik Yuen Wong Tai Sin Tempel (totalt besökte jag fyra tempel under helgen). Förutom att se hur ritualer går till i ett buddistiskt tempel, var det intressant att prova på en av traditionerna att skaka en behållare med bambupinnar, till endast en föll ut. Första gången föll två ut, andra gången föll alla ut (det var ungefär 100 pinnar i behållaren, så det var lite pinsamt), men tredje gången gillt föll endast en ut. Alla pinnar ha nummer, och jag fick nummer 72. Efter det kunde man om man ville gå till en spågumma med sitt nummer - vilket jag gjorde... Jag har aldrig i mitt liv trott på sådant, och gör fortfarande inte det, men det var ändå läskigt för hon sa flera saker som är sanna... Hur som helst, efter templet åkte jag vidare till Hong Kong Museum of History. Det var ett fint museum, men jag måste åka dit igen, för problemet är att man aldrig riktigt har tid att kolla igenom ett sådant museum under ett besök. 
 
Efter ett snabbt stopp på skolan åkte jag och några andra till Temple Street Night Market. Det är, precis som namnet avslöjar, en marknad på kvällen. Där kunde man hitta allt möjligt, men det roligaste var att försöka pruta så mycket som möjligt. Olga, Moldavien, försökte pruta så mycket att försäljaren bad henne att gå till slut...  Vi åt sedan nudlar på en restaurang som Jannie, som bor i området, sa att många 'locals' går till. Att äta med pinnar går bra nu efter lite träning, men Olga blev skrattad åt när hon bad om en gaffel.
 
 
 
 
Sik Sik Yuen Wong Tai Sin Tempel
 
 
När jag skakar bambupinnarna...
 
 
Hos spågummorna...
 
 
Tempel Street Night Market
 
 
Tempel Street Night Market är känd för att ha spontana operauppträdanden, så det var kul att vi fick lyssna på ett!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp